• 19.09.2016 - 19:03
19.09.2016

Kjære Norwegian. Jeg har full forståelse for at dere ikke kan kontrollere været. Jeg sa ingenting på at flyet som skulle ta meg hjem til Trondheim etter en fantastisk uke i London ble forsinket noen timer på grunn av tåke på Værnes. Jeg sa heller ingenting da kapteinen i det samme flyet avbrøt det andre landingsforsøket på Værnes flere timer senere på grunn av den samme tåka. Jeg nikket med forståelse da beskjeden om at flyet i stedet satte kursen mot Gardermoen.

Men så er det visse ting dere kan kontrollere, og den måten vi ble overlatt til oss selv etter ankomst Gardermoen, midt på natten uten tilgang på mat eller egen bagasje, flere titalls mil unna opprinnelig destinasjon, er virkelig ikke akseptabel for en servicebedrift!

Da vi ankom Gardermoen nærmet klokken seg tre om natten. Da var det tre timer siden vi egentlig skulle ha landet på Værnes, men på tross av at verken tidspunktet eller destinasjonen stemte, var ikke stemningen ombord særlig trykket. Folk var slitne, men humøret var godt nok til at de kunne le av situasjonen og alle virket innstilt på å gjøre det beste ut av den. Men smilene i kabinen forsvant raskt da vi fikk denne beskjeden over høyttaleren:

Kapteinen informerte om at siden serviceskranken til Norwegian ikke åpnet før halv seks, så de helst at vi fant veien videre på egenhånd, bare vi husket å ta vare på alle kvitteringer for eventuell videre reise eller hotell. Men fordi bakkemannskapene ikke begynte på jobb før fire, ville det ta minst en time før vi fikk ut bagasjen vår.

I praksis hadde altså selskapet vi har betalt for å frakte oss hjem dumpet oss femti mil unna midt på natten, med en beskjed om at de ikke brydde seg om hva vi tok oss til herifra. På en flyplass hvor nesten alle butikkene var stengt, og fordi det å forlate bagasjebåndene for å komme ut til kiosken på utsiden innebar å gå gjennom tollen, var det umulig å komme seg tilbake igjen om du gikk ut for å kjøpe mat. Dermed var vi i praksis fanget der i bagasjeområdet, uten bagasjen vår og uten mat på ubestemt tid. Fordi verdens beste lavprisselskap 2016 bare dumpet oss der, med beskjeden "klar dere selv".

En politibetjent i tjeneste tok etter hvert tak og begynte å geleide folk ut til kiosken og tilbake igjen slik at vi fikk muligheten til å kjøpe mat. Jeg vil gi ham og han som denne natten jobbet i informasjonskranken ved bagasjebåndene en ekstra honnør for at de sto på og samlet informasjon som de delte med oss mens vi ventet slik at ventetiden ble mindre ubehagelig. Tusen takk til dere!

Det var stille og rolig på Gardermoen da disse bildene ble tatt klokken fem i morges.

Klokken halv fem kom endelig bagasjen vår, og vi kunne forlate bagasjeområdet. På dette tidspunktet hadde pappa forlengst tatt frem iPaden og bestilt billetter med første fly til Trondheim klokken 06:40. Hvis vi ser bort i fra at også denne flyvningen var med nettopp Norwegian, er det altså ikke Norwegians fortjeneste at vi i det hele tatt kom oss hjem i morgentimene i dag, cirka åtte-ni timer senere enn vi egentlig skulle. Jeg er med andre ord ikke imponert over måten Norwegian håndterte dette.

For det er ikke slik at tåken på Trondheim Lufthavn Værnes bare plutselig dukket opp da vi holdt på å gå inn for landing i to-tiden i natt. Den hadde jo skapt forsinkelser hele søndagen, og var jo også grunnen til at flyet vårt var to-tre timer forsinket i utgangspunktet, så den burde ikke være noen overraskelse. Men at vi i det hele tatt bare ble dumpet femti mil unna, uten noen som helst informasjon om hvilke rettigheter vi faktisk har i slike situasjoner, er virkelig, virkelig svakt.

Så, kjære Norwegian. Jeg har reist mye med dere tidligere, og har også alltid forsvart dere når andre har kommet med kritikk mot dere, fordi jeg alltid har følt at når noe har gått galt, så har dere i alle fall forsøkt å rette opp. Men ingen av de to som hjalp oss med informasjon i natt var ansatt hos dere, og jeg er sikker på at det de gjorde gikk langt utenfor stillingsbeskrivelsene deres. Det er det som kalles ekte service, og her har dere noe å lære. For i natt fikk jeg følelsen av at dere ga faen i meg.

Takk for ingenting, Norwegian. Det blir lenge til neste gang!

#reise #fly #london #norwegian #kritikk #samfunn #service #manglendesådan #gangerfemten

Facebook

zena zuza

20.09.2016 kl.10:37

Det der er jo helt sjukt...!

Emilie - jente på deltid

20.09.2016 kl.17:14

zena zuza: Ja, ikke sant? Jeg kan ikke fatte hvordan de i det hele tatt kan gjøre noe sånt og slippe unna med det!

zena zuza

21.09.2016 kl.11:22

Stakkars de blakke folka som satt på det flyet... Er jo ikke alle som har råd til å booke seg inn på hotell eller bestille ny tog/flybillett sånn på sparket.

Emilie - jente på deltid

21.09.2016 kl.11:30

zena zuza: De hadde nok hatt muligheten til å vente til serviceskranken åpnet og fått billett videre der. Men det hadde nok ikke vært noen garanti for at de hadde fått komme med det første flyet, med mindre de hadde vært så heldige at de fikk bagasjen sin først og dermed kunne forlate bagasjeområdet og stille seg forrest i køen foran skranken. Det gadd ikke vi, og derfor bestilte pappa billetter med iPaden mens vi ventet. Men det er ikke sikkert jeg hadde kunnet legge ut for den summen på sparket om jeg hadde reist alene...

Mia

21.09.2016 kl.13:32

Jeg har helt slutta og fly med Norwegian. Som student i England så må jeg fly hver gang jeg skal hjem, bor i nærheten av oslo. Det blir fort 8 flyturer iløpet av 1 år. I januar skulle jeg hjem en helg så jeg booka med ryanair til norge og norwegian tilbake. smart ikkesant? det kom på 400 totalt, det er ikke mye. pluss tog til og fra flyplass osv, men det kosta heller ikke allverden, trur hele budsjettet var ca 1000 kr.

Skulle ta siste flyet fra gardermoen, og da skulle jeg rekke en buss som gikk hjem. den gang ei. flyet blei forsinka. Landa i london ved 1 tia på natta, togene slutter og gå klokka 1. er ca 2 timer hjemme fra, de jeg bor med har lagt seg og jeg er aleine. Jeg må ta taxi som koster meg 71 pund. Klagde til Norwegian men de sa at de ikke kunne gjøre noe. 71 pund er for med ca 2-3 uker mat. det er syyykt mye når lånekassa ikke utbetalte penger. Flyr mer eller mindre kun med sas siden ryanair har legt ned tilbudet fra rygge. Det koster kanskje litt mer men er verdt det for det er lite tull med de pluss at undergrunnen går hele natta så da kan man vente på togstasjonen de timene man må vente

Emilie - jente på deltid

21.09.2016 kl.13:53

Mia: Dessverre finnes det ikke noe alternativ for meg som bor i Trondheim og har et stramt budsjett, i og med at Norwegian er de eneste som flyr direkte mellom London og Trondheim. Skal jeg oppgradere til et dyrere flyselskap, så må jeg også betale for fly mellom Værnes og Gardermoen, og da blir det langt utenfor hva jeg kan ta meg råd til.

Så nå blir det nok lenge til neste utenlandstur for min del. Med mindre jeg drar til Amsterdam, for KLM flyr direkte mellom Værnes og Schiphol.
Emilie - jente på deltid

Emilie - jente på deltid

Jente i guttekropp, med begge bena godt plantet inne i skapet. Denne bloggen handler om både veien ut av skapet, og ikke minst om tekstilene jeg oppbevarer her inne.

Vil du kontakte meg utenfor bloggen, er mailadressen min emilie.hush@gmail.com

Søk i bloggen

Kategorier

Arkiv

Siste innlegg

Bloggdesign

hits